torsdag 22 mars 2012

När dagarna blir längre

Vårdagjämningen är passerad och nu är det mera ljus än mörker på ett dygn. Det känns i hela kroppen! Det gick både fort och lätt att städa övervåningen medan kära maken monterade min dörrklocka.


Solen värmde gott så det var självklart att förmiddagsfikat (en slät kopp) skulle avnjutas ute. Det var så varmt och skönt så jag fick tvinga mig ur stolen efter en riktigt lång fikapaus.
Idag var en sådan där dag då affären måste uppsökas. Det blev fyra butiker och ett torg som besöktes. Mest mat som jag bar hem.
Men jag köpte trådband, sånt där som man syr på gardiner i stället för kirchband. Dottern har köpt nya paneler som jag fållat upp och så en gardinkappa till köket. För att få till det måste det på slika band.
Kan meddela att det var en fin torgdag i Nybro. Ganska många knallar och god kommers. Nästa vecka ska jag köpa penséer.

I min trädgård börjar löven nu skifta.
Och en massa lökar blommar. även om den här skocken verkar ganska ensam.

Nåväl, en lång stund efter lunch satt jag i en solstol (utan tjocka vinterjackan) och virkade. Håller på med en korg som ska tovas. Den är av gråsvart garn så enda möjligheten att se att arbeta på den är i dagsljus.
Så småningom började det dra runt husknuten. Då fick kära maken och jag en idé. Vi behöver en liten solig oas på framsidan av huset så vi kan njuta morgon och förmiddagssol under den här årstiden. Sagt och gjort. Kära maken fick gräva och jag plockade lök.
En bit på väg kom vi i dag och mer ska göras i morgon.


Precis när vi stod i begrepp att gå in och börja med middagen kom ett streck över himlen. Ja nog är det vår alltid!!

1 kommentar: