måndag 14 maj 2012

Nu ska jag berätta

Det blev en händelserik helg. Ja, inom vissa gränser förstås. Jag kom till dottern mitt på fredagen och fixade lunch till dotter och syster som hade bilhandlat. Efter allsköns prat började var det dags att göra lite nytta.

Meningen var att dottern och jag skulle gå runt i trädgården och planera för helgens arbete. Men det var så illande kallt att vi gav upp. Dessutom började det regna.
Vi åkte och hyrde en film och köpte ost och knäckebröd i stället. Kvällen tillbringades alltså med en trevlig film om kvinnors kamp för jämlikhet och jämställdhet. En bra replik ur filmen: Att behandlas likvärdigt är ingen favör, det är en rättighet.

Lördagen började med regn i mängder. Vi hade tänkt åka på torghandel och köpa blommor att plantera i krukor. På sätt och vis blev det så men till Plantagen i stället för torget. Köpte bl.a. hängamplar.
Ett besök på Biltema och loppis blev det också före lunch med indonesisk mat.
Äntligen tillbaka, och regnet hade upphört. Vi tyckte det var för sent på dagen för att börja trädgårdsarbete. Tog en promenad i stället. Den avslutades i strålande kvällssol. Då kunde vi ju inte bara gå in. Vi tog hink och spade och traskade ut i skogen till ett ödetorp och grävde upp ett par stånd påskliljor.

De gjorde sig riktigt bra utmed staketet mellan ett par stenar.


Väl inne igen upptäckte jag att jag saknade ett av mina örhängen. Var skulle jag leta? 5 km promenad, skogsmarken runt ödetorpet, runt stället där vi planterade liljorna eller där vi fixade amplarna, åkern bredvid ladan där jag stod med telefonen för att få täckning när jag ringde kära maken, stadsresan med alla affärsbesök????

Blev en lite ledsen kväll.
Söndagen grydde med ljuvligt solsken. Vi bestämde oss för att gå tillbaka till ödetorpet då vi ju inte kunde hitta mitt örhänge i närheten av dotterns hus.

Knähögt gräs, vi såg våra forsteg sen gårdagen.


Hittade grävhålen och glodde i det höga gräset och jordresterna runt hålen.

Tro det eller ej, men ca 10 cm från det ena hålet låg det!




Med sådan tur måste man väl köpa en lott (fast det är en helt annan historia som jag kanske berättar en annan gång)



Det var med riktig arbetsglädje vi tog itu med att rensa upp syrensnåret så det blev en liten fin berså. Vi rensade också rabatter och klippte gräs.
Vilken helg!

1 kommentar:

  1. får väl nästan fråga om jag får komma och inspektera alla tjusigheter ni gjort i trädgården.
    Du hade större tur med örhänget än jag brukar ha.

    SvaraRadera