måndag 2 mars 2015

Alltid något

Enligt SMHI har våren kommit, åtminstone en gång. Nu snöar det så kanske drar våren sig tillbaka och kommer snart åter.
För ganska länge sedan hade jag en vaktmästare bland mina medarbetare. Han hade "bond-påbrå" och citerade bondepraktikan eller andra urkunder mellan varven. Ett uttryck han använde sig av kommer jag inte ihåg i sin helhet, men det jag minns plågar mig varje år när vintern är på väg bort. Han sa att det skulle vara sju snöfall innan våren var här på riktigt. Men jag kan inte för mitt liv komma på när man skulle börja räkna snöfallen.
Men låt det töa och snöa. Under tiden kan jag glädjas åt att det fortfarande är tulpantid. Dem kan man aldrig tröttna på att se.

Men visst är det så att när det börjar ljusna, snön försvinner och det blir lite varmare då kommer lusten att fixa och dona utomhus. Lite tidigt att börja så frön än. Något måste man ju ändå ha för sig, varför inte....



När vi flyttade hit fanns en mur med en grind mellan huset och garaget som skydd in mot den igenvuxna uteplatsen. Den var gjord av breda tjocka ribbor som satt ganska glest på två tvärslår.
Det roliga var att grinden var försedd med ett lås och hade en tillhörande patentnyckel.
Första gången vi var och tittade på huset var grinden låst. Men det var ingen match att gå runt garaget eller huset för att komma till uteplatsen.
Nu finns inte grinden kvar längre.

En ny grind kanske? Mitt önskemål var en tät grind utan lås.

Självklart satte kära maken igång genast. Nu ligger den färdigmonterad och grundfärgad i källaren.


Nu är jag inte bra på att hantera verktyg av samma sort som kära maken. Jag hanterar oftast stickor, synål och gärna symaskin. Mitt senaste alster är en tröja till kära maken. Nästa som jag har påbörjat ska inte bli till honom.






Medan jag suttit i godan ro med mina stickor har kära maken också åstadkommit en hörnhylla till mig.













Nu är det inte så att kära maken gör allt åt mig. Ibland köper jag en och annan pryl också. Den här till exempel. Ja jag köpte två till priset av en. Den fungerade bättre än jag trodde.

Citat ur en klokbok; Byt perspektiv, ofta. Labyrinter blir enkla när de ses uppifrån, och annat är som bäst riktigt, riktigt nära.

Det är fantastiskt att se så mycket bättre som jag gör nu. Att sen också få krypa riktigt nära med det nya kameraobjektivet är roligt. snart så kanske jag kan få till riktigt fina bilder.

3 kommentarer:

  1. Varit minst tre i år redan. Så då är det "bara" 4kvar. Har heller inte koll på när man ska börja räkna men i januari är det helt ok med snö så där räknar jag inte.....

    SvaraRadera
  2. Med vilken fart ni genomför projekten!

    SvaraRadera
  3. Hur jag än försöker kan jag inte klura ut vad du köpt...

    SvaraRadera