torsdag 14 november 2013

Tjuvstart


Egentligen är det först i morgon som jag ska börja tänka på jul. Det är då jag tar fram det stora kalenderbladet och planerar allt som ska ske före jul. Sen ska det sitta på kylskåpet så jag lätt kan se vad som ska göras dag för dag ända fram till jul.

Men i år blev det tjuvstart på det hela.

En aktivitet varje år på kalendern är att besöka en julmarknad om inte annat för att få knö och känna stämning. För bort mot tjugo år sedan var vi i Huseby. Och nu tyckte vi att det var dags att återvända dit. Tyvärr måste då besöket ske innan kalendern börjar gälla. Men OK någon gång får det väl bli tjuvstart.


 Det tar dryga timmen att ta sig dit och som vanligt är det genom småländska skogar vägen går.










Ganska mycket folk trots det är mitt i vecka. Vi räknade tio turistbussar.
Många utställare också. Det blev rundvandring i alla möjliga lokaler. Mycket mat, tovade tomtar och karameller.
Men det skulle vi inte ha. Jag letar alltid tomtar som är lite udda och riktigt ber om att få följa med mig hem. Kära maken söker efter granar.
Kunde konstatera att det var dåligt med våra önskevaror.
Men det var inte fy skam att se på hemslöjdat både vad gäller snida, sticka, väva och sy.



Så småningom blev vi hungriga av all mat som exponerades så vi sökte upp värdshuset där vi fick egen spilta och intog husets buffé.

 Der fanns två saker som jag tyckte speciellt om av det vi såg. Dels de här lyktorna och dels ett bord med silversmycken som gjutits av efter snäckskal och tång.





 Polkagristillverkning.
Det är ju självklart att man suger på en polkagris. Men se upp för att få en varm, alldeles nytillverkad bit i munnen. Den fastnade rysligt lätt mellan tänderna.



Lite vita julprylar som vi heller inte köpte.






3 kommentarer:

  1. Det är trevligt att gå omkring och njuta av det fina även om inget följer med hem. Sen kan man ju inspiration till att göra själv. Får väl se vad jag hamnar på för julmarknad i år. Har ingen koll på när Eksjö är, kanske den?

    SvaraRadera
  2. Härlig utflykt fick ni i alla fall

    SvaraRadera
  3. Är ännu närmare och har inte tagit mig dit. Planen är nu nästa år. Tar Kalmar slott sista helgen denna månaden.

    Ljuslyktan finns i Glömminge på Öland om du trots allt vill ha.

    SvaraRadera