tisdag 14 februari 2012

Alla hjärtans läsning

Idag har jag gjort min första högläsning i projektet Läskraft. På våra förberedande träffar har det hela tiden pratats om cirklar med två - tre deltagare.
När jag kom till mitt ställe satt åtta personer och väntade. De var mellan 76 och 95 år gamla, en del ganska döva. Men jag har ju röstresurser.
Jag hade valt att läsa Strindbers Hemsöborna. Den är ju välkänd, den som inte läst den har säkert sett den på TV. När Carlsson kommer till Hemsö bjudes han på kaffe som madam Flod lade klarskinn i. Jag äger en kryddburk med texten "klarskinn", den hade jag med mig och bjöd lyssnarna att ta ett chokladhjärta ur. Det är ju alla hjärtans dag i dag.
(En dam som sa sig läsa mycket, sjutton böcker på en vecka, gillade inte valet så där helhjärtat. Hon visste ju precis vad som skulle hända. Med all respekt.)
Lite feedback fick jag ändå av vårdpersonal som hjälpte personerna tillbaka efteråt. Några hade sagt att det var trevligt.
Bästa berömmet fick jag när jag kom hem och i telefonen berättade för dottern vad jag gjort idag. Hon sa att hon alltid tyckte om när jag läste högt förr i tiden. Jo, man tackar.
En annan sak som hänt idag är att kära maken och jag hängt upp gardinkappan som jag fick av min syster i födelsedagspresent. Det blev så himla bra i TV-hallen.
Nu behöver jag bara se till att få lite mer växter i fönstret också.

1 kommentar:

  1. Du får en så massa gjort. Grattis till första lästillfället.

    SvaraRadera