söndag 26 juli 2015

I ur och skur

Tro inte att jag klagar. Ja, över vädret menar jag. Lite regn får man väl tåla. Det regnar ju inte varje dag. För att muntra upp sig finns det mängder med glada tillrop:
Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder.
Efter regn kommer solsken
Det är inte regn, det är flytande solsken.
Och många, många fler....

Det var så att vi lovat dottern att komma till henne och hjälpa till med de träd hon hade liggande och som ska bli ved.




I lördags morse lämnade vi Algutsboda, om inte precis i strålande sol så i alla fall i hyfsat väder.
Rosbusken doftade då jag passerade ut till bilen.
Väl framme hos henne blev det en snabb fika, klädbyte och ut. Det kändes brådskande för molnen var riktigt regntunga. Men som det så vackert heter: "i ur och skur", vi fegar inte när det gäller.





Här spånar kära maken.















Dottern bär fram och håller i.














Sen lastas hela skottkärran full med små, stora och större kubbar.
(Inte bara en gång utan gång på gång)













Kärran ska skjutas förbi kaprifolen, pionerna och bort bakom skjulet.

















Där är det meningen att kubbarna ska kastas in genom det här hålet.
Det är nu jag kommer att tänka på alla som leker att de tar hand om veden för att ha värme till vintern. Kubbspel kallas det visst. En del blir så duktiga på det så de deltar i SM i kubbkastning.

När jag tränat på att kasta in kubb genom hålet ett tag kände jag mig riktigt pricksäker. Det var bara några gånger jag kom snett och slog handleden i kanten.



Trots att vi bara tog en snabblunch för att kunna fortsätta jobbet hann regnet ifatt oss. När vi var riktigt genomblöta gav vi upp, glada och nöjda med vad vi åstadkommit dittills.
Det blev en utsökt god middag och ovaggad sömn till kvällen.

I dag var vi precis färdiga så långt vi kunde innan det åter började skvätta på oss.

Dottern tränade kast med kubb hon också. Hennes miss gjorde visst bra ont i tummen.
Med veden under tak återstår klyvning och stapling. Men (än så länge om alls) är det inte mitt bekymmer.


Väl hemma igen kunde vi konstatera att det regnat en del i Algutsboda också. Men vi var inte här så vi slapp det regnet.



Och så tittar solen fram igen!



Men det mesta ät blött och det blåser på ganska bra. Lusten att vara ute är inte så stor. Det får bli favoritfåtöljen och en annan trevlig sysselsättning.



I morgon kommer en ny dag. Då får jag gå ut och se efter vad som kan finnas kvar av blommor på den vita pionbusken.

1 kommentar:

  1. Klyvning påbörjad, ved uppeldad i kaminen och tummen bultar bara lite :)

    SvaraRadera