torsdag 3 april 2014

Växtkraft


Den fantastiska värmen och riktiga vårupplevelsen som var i helgen har svalnat lite grann.
Men när våren börjat sitt intåg verkar det inte vara något som kan stoppa den. Jag tänker på naturens egen växtkraft.
I söndags kunde jag inte motstå att köpa lite fägring till trappa och grindstolpar. Så vaknade jag i går morse och termometern visade -5. Men så glad jag blev när mina nyplanterade växter visade sig ha stått emot frosten riktigt bra.








Jo då , det är samma kraft i naturen nu vart man än vänder sig.      
Blått, gult och vitt.










Undrar just hur lång tid det tar för mina äppelträd att brista ut i full blom. 







På tal om den växtkraft som just nu pågår; i en av mina rabatter fick jag syn på detta.
Visst lokkar denna lilla bild ur verkligheten till assosiationer.
Vad tänker du på?
För mig kommer tillsammans, mångfalld, skydd, stark eller kanske är det parasit och utsugare?



Nåväl, med denna fantastiska kraft som naturen bjuder gav dottern mig en tanke som jag nu verkställt.
I går och idag transplanteras käre makens friska stamceller tillbaka i hans hårt giftbesprutade kropp. I hela vårt gemensamma liv har både han och jag förundrats över hans otroliga läkekraft. Och för att hjälpa till lite extra denna gång planterar dottern och jag varsin växt som ska få symbolisera käre makens tillfrisknande.
Jag valde en vingbenved. Den är ganska anspråkslös i blomning och sommarskrud, men blir desto mer färgspprakande till hösten.


I dag får alltså käre maken sina sista påsar stamceller och körs sedan till Kalmar för vård i ett par veckor. De lär väl bli tuffa enligt dem som vet mer än oss. Sommaren lär väl också bli tämligen anspråkslös. Men jag ser fram mot höstens friska färgprakt.



1 kommentar: