torsdag 6 december 2012

Trägen vinner


Ingen sovmorgon idag. Det var kära makens tur att lämna sin bil på service idag. Då blir det till att gå upp tidigt och hjälpa till med att skjutsa hem igen. Väl hemma igen smakar frukosten lite extra bra.

Jag hade ju satt en ny deg till grytan som jäst under natten. Att arbeta med degen var som att knäppa luftbubblor i plastembalage. Häftigt! Fram på förmiddagen tog jag ut mitt bröd ur ugnen, det doftade härligt och såg fint ut. Tur att jag inte gav upp efter gårdagens misslyckade försök.




På kalendern stod det silverputsning. Nu är det inte så att jag har en massa matsilver och sådana skatter att putsa utan det är mina egentillverkade smycken som ska ha en genomgång. Det tog en stund. Under det arbetet kom jag på att silverskåpet nog skulle flyttas till andra sidan fönstret i hallen. Det betydde att kära maken fick en del att pyssla med. Det hade ju inte kommit någon snö att skotta idag och då gäller det att hitta på saker att sysselsätta honom med. (Nej, sanning att säga är han otrolig på att fixa och dona för att vi ska ha det bra och få god funktion på saker och ting.)



Med hjälp av såpa, amoniak, silverputs och diskmedel blev prylarna blanka igen och kunde placeras in i skåpet.

Nu gäller det bara att hitta bra saker att hänga och lägga på så att det ser trevligt ut. Men det får ta den tid det tar.










I morgon ska vi företa det som på min kalender kallas JULRESA. Vi ska åka norrut. Till Riala och hälsa på en svägerska. Ett viktigt syfte med resan är att åka till Wira bruk. Jag har beställt en klädhängare till vår hall. När den kommer upp är äntligen hallen klar. Kanske kan jag visa foto på i början av nästa vecka.

2 kommentarer:

  1. Ha det så trevligt på julresan. Kör försiktigt.

    SvaraRadera
  2. Hitta på mer som kan göras brukar vara alldeles för lätt..... I alla fall för mig :(

    SvaraRadera