söndag 9 december 2012

Julresa


Vi startade vår resa tidigt i fredags morse. Det var kallt, -17 grader. Resan upp genom Småland var otroligt vacker. Granskogen var klädd i vitt. Björkarna var helt täckta av rimfrost. Till det var himlen alldeles blå, inte ett moln så långt ögat kunde se. Det kändes som att resa i det vackraste av alla julkort.
En bit upp i landet försvann sen soliga vädret och snön såg mer blöt och tung ut även om det fortfarande var minusgrader.
Ett stopp för lunch och annan proviantering gjorde vi i Stavsjö. Resten av resan kunde jag så läsa högt ur dagens tidning och till det fogade vi åtskilliga kommentarer.
Fram på eftermiddagen (efter mer än 50 mil) var vi så framme i Riala. Det blev mycket prat och många minnen. God mat och färska bullar. Kvällen blev sen.

Så blev det lördagsmorgon, frukost, lite mera prat och dags för nästa etapp av resan: Wira bruk. De som inte varit där ska veta att bruket är värt ett besök. Det finns mängder med fint smide, från krokar till ljuskronor.
Min beställda klädhängare väntade på mig. Och när den var betald var det bara att påbörja resan hem igen.

Vi gjorde ett stopp hos vår dotter där jag hämtade termos och lite annat jag köpte på hennes Tupperware-party.
Strax efter åtta på kvällen kom vi hem till ett kallt Algutsboda. Det knarrade under fötterna när vi gick från bilen.

Nu har kära maken monterat upp klädhängaren. Jag gillar den verkligen.



3 kommentarer:

  1. Ser riktigt snygg ut, klädhängaren. Förstår att du är nöjd med den.

    I morgon eftermiddag/kväll får Ni gärna ha något mindre kallt. Ska passera då längs 25-an då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kör förståndigt, det är mycket snö och yr gör den också.

      Radera
  2. Ser ut som ni får plats att ta emot många gäster.

    SvaraRadera