tisdag 6 december 2016

Nu stundar andra tider

Det ser mörkt ut. Egentligen är det väl inte så konstigt när det fortfarande är några dagar kvar till det vänder. Även dagar då himlen är blå orkar solen inte upp över trätopparna. Det blir till att gå runt på skuggsidan vilken väg man än tar.


 Men i ärlighetens namn får jag väl erkänna att jag har varit väldigt dålig på dagliga promenader under att tag nu. Säkert kan jag komma på en mängd saker att skylla på. Men det är ingen idé att lägga energi på en massa förklaringar som i alla fall inte är relevanta.
När jag så bröt inne-sittar-trenden häromdagen kände jag mig inte ensam i den dåliga vanan. Inte ett spår i den några dagar gamla snön. Inte en mänsklig fot, inte ens rådjur, hare eller mus hade gjort några avtryck.

Det stämmer till lite eftertanke. OK, varför djuren eller andra levande varelser inte trampat runt är väl deras sak, men jag....
Jag fick allt lite dåligt samvete. Att ta en daglig promenad för hälsans skull är väl det minsta jag borde göra. Hur lätt har jag inte för att gnälla om ont och stelhet. Nej nu får det vara nog!!


Precis när de tankarna börjar slå rot ser jag två saker framför mig som jag får erkänna känns som symboler för vad som håller på att hända i mitt undermedvetna. (Men jag måste ändå protestera mot mig själv) Lavan som blåst ner på marken såg ut som ett skägg. Den vises skägg tänkte jag först. varför i hela friden är det ett skägg som ska symbolisera vishet????
Strunt samma om det är ett skägg eller en uggla som får mig att inse att det behövs förändringar.
Några steg längre bort fick jag syn på den här symbolen som väl alla scouter är införstådd med: "följ ej denna väg".


Alltså; nu får det vara nog. Ta dig i kragen, en spark i baken, lyft dig i håret, prioritera, ta i, ta dig samman, skärp dig, ryck upp dig, kom till skott.........

Ja ja, så kan det vara. Lätt att säga men inte lika lätt att genomföra. Men jag ska försöka. Det finns ju saker att upptäcka utmed vägen, även om jag går samma sträcka varje dag.

Igår fick jag ännu en vink om ett hälsosammare liv. Det ska nog passa mig. En riktig utmaning!
ICA´s klassiker. Nu har jag anmält mig, och ligger som synes i startgroparna.


Den 23/1 -17 börjar det!

Tills dess kan jag njuta av att ha bestämt mig och av att i lugn och ro fortsätta förbereda julen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar