söndag 24 maj 2015

Paradis och paradis

Pingst, jag kan nog inte minnas någon pingst när det inte varit fint väder. Även om det blåst, både igår och idag, så har det ändå varit ljuvligt. Det fanns inget alternativ till att ta sig en stund med näsan i vädret. Kan inte låta bli att tänka att det är rena paradiset att få ha det så här.
En gång var det en man som definierade en plats som paradiset om jag och tre andra personer inte var där. Nu är vi inte det och jag unnar mannen att ha sitt paradis så gott han nu kan. Att definiera paradis med vad som inte skulle vara där är ju också ett sätt. För min del vore det väl utan bladlöss och kirshkål.

Nej fy så trist jag är, "inte-saker" ger mig dålig smak i munnen. Hela världen är full av "må-väl". Det är dem jag ser när jag gläntar på ögonlocken och ser mig omkring i mitt eget paradis. Här finns massor att glädjas åt, massor att vara tacksam för. Inte kan jag väl då välja bort något (inte ens bladlössen, de föder ju nyckelpigorna).

På tal om "inte" och "tacksam", jag har en devis som jag gillar: 
Jag vill inte vara i vägen, men heller inte ur vägen.
 I veckan hade jag möjlighet att hjälpa till lite och fick denna fantastiska blomma som tack. Oh, så glad jag blev!



Tänk att jag kan gå runt i mitt lilla paradis varje dag med kameran i högsta hugg och hela tiden finna nya vackra motiv. Det är svårt att sålla sen. Tur att datorn kan lagra mycket som jag kan glädjas åt till vintern. Inte utan att datorn kan kallas konserveringsapparat.

Här kommer ormbunken.





Spireabusken svämmar över av blommor. Den har nog förlåtit mig för att jag fotograferade den när den var så risig efter vintern.

Gädjespridare i rabatten



Kära makens potatis är på väg upp! Mina ärtor syns inte än. Dessutom återstår det att så lite andra grönsaker också.
Äppelträden är fint beskurna och blommar för fullt. Jag tycker mig märka löften om god skörd till hösten.

Häggen börjar släppa sina blomblad men syrenen sväller. Snart kan jag gå utmed häcken och dra in doften.



Och  i slänten börjar min azalea visa färg.

Om det är några projekt , färdiga eller på gång hos oss??
Jo men visst, självklart är det alltid något på gång.
Det senaste är att kära maken har bytt ut balkongdörrarna i sovrummet mot en dörr och ett fast fönster. Nu blir det mycket lättare att ha nattöppet hela året.


















Även jag har gjort lite i dag. Bakat matbröd, klippt gräs, rensat och bakat äppelrosor som jag ska bjuda mina väv-vänner på när vi avslutar vår termin på tisdag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar