tisdag 26 augusti 2014

På jakt

Det är jakttid har jag förstått. På min promenadväg genom skogen stod ett anslag "Jakt pågår". Enligt käre maken är det råbock som går osäker just nu. En sådan liknar jag ju inte, därför tyckte jag att det var ofarligt för mig att gå där.
Men jaga skulle jag idag. Rustad med hink, påse och kamera kan väl alla förstå att det är lingon, svamp och vackra bilder jag skulle jaga.





För att börja med svampen.
Rakt över vägen, Maj o Ingvars hörna, Haralds lada, kohagen, hästhagen, aspdungen och läbbiga skogen, det var några av mina ställen förr. Men dem har jag inte längre.
Av någon anledning verkar det svårt att finna nya ställen när man flyttar.

De här småttingarna räcker inte till något så de fick stå.



När det gäller svamp fick jag nöja mig med att titta på alla oätliga (enl. mig). En del är i alla fall vackra där de står.




Jag tror inte det är ett gott lingonår i år. Förra året plockade kära maken hinkavis och jag rensade, kokade sylt och frös in.

I år är det glesare. De växer ett och ett i stället för i klasar. Kommer man på ett ställe med bären växande två på samma kvist känns det lyxigt.

Men jag klagar inte. Det är härligt att vara i skogen. När lingonen plockas på det här sättet blir det inte så mycket att rensa sen när man kommer hem.




Jag har fyra olika vändor att gå här hemmifrån. På dryga tre år har jag hunnit gå dem många gånger. Likväl finns det alltid något nytt vackert att titta på. Den här öppningen i naturen lovar jag att jag inte sett förut. Alldeles framför fanns det en stubbe åt mig att sitta på en stund och beundra konstverket.


Avslut och påbörjan är ett och samma.
Varje utgång är också en ingång.

1 kommentar:

  1. Ibland blir inte fångst vad man hoppades på innan jakten började..... Men du fick iaf med dig en hink full hem :)

    SvaraRadera