onsdag 31 januari 2024

Upp och hoppa-dagen

 

Enligt min kalender är dagens tema Upp och hoppa. Det är en förening Pep som ligger bakom. Om jag fattat rätt handlar det om att bryta det myckna stillasittandet som vi (jag) nog så ofta ägnar mig åt. Hoppa är inte min grej, alldeles för gammal. Men OK lite extra kan jag väl åstadkomma. Tja varför inte göra en hinderbana av den gamla vanliga rundan?



Första hindret är avdelaren på kyrkans parkering. Lite högre än jag först trodde, men jag svängde över ett ben i taget och hasade ner på andra sidan.



En snödriva! Wow här kan man pulsa. Det blev tre steg innan jag fick fast mark på andra sidan.
Algutsbodas jättehinder!

Tre höga kliv för att komma över betongblocken, under träribban och klättra genom metallbågen.




Tvärs över 25:an!! Här gäller tempo.



Över, under och mellan.
Ärligt talat, det var slitigt, jag är minsann inte så vig som jag tror ibland.





Ah!! Stenar på varandra. Upp på ena sidan och ner på andra sidan.





Jämfotahopp




Ett dike, där gick jag bredbent med en fot på vardera sida om mittfåran. 




Tänkte gå runt. Men det var så risigt på sidan så det blev både gå under och gå över .





Vad gör jag nu? En hink med is och vatten mitt på stigen,



Pynta med skogens resurser.




Balansgång ska väl inte vara så svårt. Men här var det halt, jag gick sidledes då fixade jag hela stocken.







Upp på varje sten och varje stubbe!!




Upp på tå och sedan ner på hela foten och knäna böj.


På den här stigen är det många stenar och rötter som sticker upp. Lite småhopp från sten till rot till......







Se där står en stav och väntar. Ta den, lyft över huvudet och ner igen. Repetera!!!!!



Dags att få snurra runt en stam.






Hoppsan! Mjuka tuvor så jag behövde hålla i mig, då lossnade en bit och föll till marken och jag satte mig i blåbärsriset.





Gissa vad jag gjorde här. Det tog en stund innan jag var klar.
Både sten och stubbe, men nej jag orkar inte gå dit.


Nu går jag hem och är glad att det dröjer ett år till nästa gång det är
UPP OCH HOPPA.


1 kommentar:

  1. Fina skildringar från livet. Jag sökte på Google på "Om man inte får det man vill så får man vilja det man får" och er blogg var den enda träffen på hela Internet! Det är efter den devisen jag lever just nu. Sitter här på Henåns bibliotek och bränner skivor med långa norska romanserier till en tant jag ska åka hem till strax. Hon har lungcancer i båda lungorna och behöver något att lyssna på och försvinna bort i tankarna. Tack för fin blogg ska läsa mer vid annat tillfälle. Nu måste jag åka till Siv. Vänligen Johannes Berntsson

    SvaraRadera