söndag 31 oktober 2021

Underbart är kort

 

November är bara ett almanacksblad bort. I november ska man minnas den ljuva september.

Årets september är framför allt sonens efterlängtade besök. Det här fotot fick jag att ha medan jag väntade på att de båda barnen skulle komma hit. Tur att fotot är digitalt, annars hade jag väl tittat och fingrat sönder det innan de kom hit.

Nu sex veckor senare är han på väg hem till sig igen. Kvar finns mängder med fina minnen och den fina känslan av att se fram mot nästa gång.

Underbart är kort....





För övrigt har oktober varit som jag vill att den ska vara. Full av färg. Rena symfonin vart man än tittar.





Luften hög och klar. Lagom friska vindar. Sol som skiner och värmer medan kaffetåren intas på altanen.

Underbart är kort....


Nej, det förstås, det är ju en del arbete också. När blommor och buskar i trädgården prunkar av vackra (oätliga) bär och frön är det dags att städa, rensa, röja, gräva, plantera om, sätta lökar, tömma krukor som ska skuras, bära undan......Men många pauser blir det. Tid sitta ner för en fika och titta på allt vackert som ändå finns går att göra många gånger på en dag. Och hela tiden far tankarna på nästa vår runt i huvudet.

Underbart är kort...

Av en slump köpte jag brysselkålsfrö i våras. De tog sig och har vuxit bra. Vi har redan skördat ett par gånger och mycket är kvar. Jag provade att använda bladen på plantan i soppa, det gick utmärkt och smakade bra. Provade också att steka några blad i smör och salt, inte illa alls.
Kål verkar bra att odla, säsongen är lång. Mycket av annat vi odlat har det blivit mycket av, men på kort tid.

Underbart är kort...



Glasriket glöder är en fin satsning här i glasriket, en dag när det är öppet i hyttorna, det bjuds på show och ett och annat fynd. I år valde vi Bergdala glashytta, för den har vi inte besökt tidigare. Jag är lika fascinerad av glasblåsningen hur många gånger jag än tittar på. 
Förutom hyttan besökte vi galleriet och beskådade alla otroligt vackra saker. Inte för min plånbok men jag tycker varje pjäs är värd varenda krona som står på prislappen.
På galleriet bjöds på kaffe och kaka. Inte illa att suga i sig samtidigt som ögonen njöt det vackra. (Fniss, när jag förpassade kaffemuggen till papperskorgen plockade jag till mig en kaka till, som färdkost på hemvägen.)

Underbart är kort.

På mitt förra gympapass stod det klart för mig att resåren i träningsbyxorna är slut. Handla!
När kära maken och jag kom till köpcentrumet visade det sig vara tjejkväll. Se där 100:- i rabatt vid köp för minst 500:-
Så nu har jag för första gången i mitt liv köpt tajts och träningströjor. (Annat än träningsoverall och gamla T-shirt)
Kunde i tanken föreställa mig....

Underbart är kort....


Naturligtvis har det blivit många och ibland långa promenader i årets vackra oktober. Somliga i glatt sällskap och andra ensam fullt sysselsatt att se och höra allt som finns att betrakta. 

Tyckte allt att jag såg ett lås och en nyckel. Klick!!
Underbart är inte kort, det ät hur långt som helst. Det underbara blir ett fantastiskt minne att ta fram, vända o vrida, och låta det spegla både det som var och det som kan bli fortsättningen.
Eller som de kloka sagt; Lycka är att minnas gårdagen, drömma om morgondagen och att leva idag,

November - dags för nya glädjeämnen, utmaningar och äventyr. Jag är helt övertygad om att rosorna kommer att blomma ännu ett tag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar