onsdag 1 juni 2016

Nu kommer den, sommaren

Det är alltid trevligt  med kalas. Speciellt när det är någon annan som bjuder in. Kära maken och jag var på ett i helgen. Jag skulle kunna skriva långt och länge om hur trevligt och gott det var, men det gör jag inte. Det var bara en sak som jag kom att tänka på i morse när jag vaknade och skulle upp. Då slog det mig att "vi gamlingar" på kalaset fram på kvällskvisten hamnade i samtal om krämpor och annat som drabbar en. (Det skulle vi aldrig gjort för 30-40 år sen.)
Nåväl, jag kom ur sängen, linkade ner för trappan och funderade på hur jag skulle klara dagen med den ryggen. Nej, det var nog inte så farligt, en kopp kaffe och det kändes bra mycket bättre. Kan ge mig katten på att det var kaffeabstinensen som gjorde så ont.Det var så skönt att sitta på trappan och njuta av solskenet. så sakta smög en melodi in i mitt medvetande. (Världens bästa sommarvisa)
Du ska inte tro det blir sommar
Ifall inte nån sätter fart
På sommarn och gör lite somrigt
Då kommer blommorna snart
Jag gör så att blommorna blommar
Jag gör hela kohagen grön
Och nu så har sommaren kommit
För jag har just tagit bort snön.
Egentligen hade jag bestämt mig för att vänta lite till med att plantera sommarblommor i krukorna. Med Idas sommarvisa klingande i öronen förstod jag att jag bara måste sätta fart om det ska bli sommar. Ett besök i handelsträdgården fick det bli. Sen hem och plantera.
Det är lika dant varje år. När jag planterar i krukorna tycker jag det ser så magert ut, men jag vet ju att det dröjer inte lång tid tills det väller över kanterna, så jag måste väl tåla mig i år också.







Visst är den en skönhet, trumpetblomman!??









Lite kuriosa; det kräver många steg att plantera. När de krukor som planterats var utställda hade jag enligt stegräknaren gått 5,5 km. Då var det ju läge att samla på sig lite till. Vad kan väl vara bättre än att ta en vända med gräsklipparen..






Därefter fick det bli lite fika och en lång och välbehövlig paus i solen.












Så går även denna dag mot sitt slut. Bara en sista runda. Löss och sniglar ska hållas kort och behandlas så de inte vill vara här. Det bästa med den rundan är att kolla läget och tänka på vad som ska göras en annan dag.

























I den här hörnan håller jag på att få till något. Vad tycks om en betongbänk och plats för mina ank-lika korpar.










Hoppsan jag ser att min Holger börjar blomma och sprider en angenäm doft.










 Konstaterar också att i morgon MÅSTE jag sätta stöd till pionerna.










När löss och sniglar fått sitt återstår bara att ställa undan en överbliven kruka. Tittar ner i botten och får en hälsning som kommer att hålla mig varm hela natten!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar