söndag 1 november 2015

Jag pinnar på

Då var oktober slut och november tar vid. Allhelgonahelg.... Det är förknippat med minnen. För 54 år sedan träffade jag kära maken för första gången. Oj, vad blyga vi var båda två. Det har gått över kan vi konstatera. Vi pinnar på så gott vi förmår år efter år. Letade efter bilder från den tiden men tyvärr, jag hittade inga. 

I går höll jag på hela dagen i trädgården. Vädret var fantastiskt. Om det inte blivit skumt kunde jag ha fortsatt lite till. Idag såg inte vädret lika inbjudande ut. För att slippa gå ut tog jag itu med äppelskörden. Äppelkakor går att baka på alla möjliga vis. Till slut kunde jag inte hitta på fler svepskäl för att slippa. Jag måste gå ut. En liten promenad lovade jag mig.

Nåväl, det var riktigt skönt. Började gå den väg jag så ofta väljer. Efter en liten stund började jag se mig omkring. Jag kände mig iakttagen. Och visst är det någon därborta bland träden som kollar in min promenad. Skönt att inte vara ensam.

Medan jag gick drogs mina ögon gång på gång till pinnar och andra föremål skapade av och i naturen.
Ett minne dök upp; för länge sedan var jag scout. Varje gång vi var i skogen plockade jag en pinne och i den karvade jag lite så jag kunde skriva i datum och vilken plats den var plockad på. Jag hade en ganska stor samling.
Den finns inte kvar längre. Men mitt öga för pinnar verkar finnas kvar. 
Dans på gång? Nog ser det ut att vara fart och rörelse i den figuren.
Med jämna mellanrum lovar jag mig själv att röra mig mer. När oktober började hängde jag på mig stegräknaren. Resultatet är väl inte strålande, men i snitt har det blivit fem kilometer per dag.
Kan väl säga att jag pinnar på och ska väl kunna bräcka det i november.
Eftersom det faktiskt var skönare än jag trodde att ta sig ut i skogen idag valde jag en längre sväng. En bit av den vägen har jag bara gått någon enstaka gång så där fanns lite nya saker att se. Kolla grenen, den slår nästan knut på sig själv. Det ska bli spännande att se den till våren när nya blad kommer.

Här är en annan skön figur. 


Den här figuren ser inte så vänlig ut, men kanske är det bara en förklädnad.

Nu har jag bestämt mig. Jag ska under hela den här månaden samla bilder på figurer jag möter medan jag pinnar på för att få ihop en massa steg i november.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar